Udział rządów w przychodach z produkcji gazu ziemnego

W serwisie rp.pl pojawił się artykuł zatytułowany „Jak zostać drugą Norwegią”. Porusza on dwa tematy: o systemach koncesyjnych i nakładanych w ich ramach obowiązkach na inwestora oraz o opłatach z tytułu wydobycia ropy i gazu. Po szczegóły koncesyjne odsyłam do tekstu źródłowego, natomiast tutaj chciałbym przedstawić fragment dotyczący udziałów rządów różnych państw w przychodach z produkcji ropy i gazu:

Po potwierdzeniu odkrytego złoża i rozpoczęciu produkcji wchodzi w życie koncesja produkcyjna, zawierająca – oprócz zobowiązań inwestycyjnych – opłaty produkcyjne za wydobycie ropy i gazu, tzw. royalties, które często mają dość skomplikowaną strukturę. Inwestorzy postrzegają je jako podatek, rządzący i społeczeństwo jako ich sprawiedliwy udział w projekcie.

Sztuka polega na tym, aby obydwie strony były szczęśliwe. A jest o co walczyć, choć czasami perspektywa wydobycia może wydawać się odległa. Udział rządów w przychodach z produkcji ropy i gazu różni się w zależności od polityki kraju i jego gospodarki, np. w Arabii Saudyjskiej to 80 – 90 proc., w Chinach 51 proc., Kazachstanie 30 – 50 proc., Rosji 40 – 60 proc., Libii 80 – 90 proc. Opłaty produkcyjne w Kanadzie wynoszą średnio 25 proc., ale zależą między innymi od głębokości odwiertów i wieku danego złoża.

Podobnie kalkulacja podatku od wydobycia w Rosji zależy nie tylko od ceny ropy Ural, ale również od współczynnika wyeksploatowania złoża. Oczywiście bardzo ważne są również zachęty dla inwestorów, bo należy pamiętać, że to oni biorą na siebie ryzyko finansowe i technologiczne projektu. Na przykład rolnicza kanadyjska prowincja Saskatchewan w celu przyciągnięcia inwestorów obciąża przychody z produkcji w niekonwencjonalnych projektach wydobycia ropy z piasków opłatą wysokości tylko 1 proc. do momentu, w którym inwestor nie uzyska całkowitego zwrotu nakładów inwestycyjnych plus uzgodniona stopa zysku. Później rząd Saskatchewanu partycypuje w produkcji w wysokości minimum 20 proc. (źródło: rp.pl)

Jak to wygląda w Polsce na dzień dzisiejszy? W załączniku do ustawy Prawo geologiczne i górnicze z dnia 9 czerwca 2011 wartość opłaty eksploatacyjnej dla gazu ziemnego wysokometanowego wynosi 5,89 zł za 1000 metrów sześć. gazu, a średnia cena sprzedaży gazu jest powyżej 300 dolarów za 1000 metrów sześć. (tj. opłata stanowi jedynie ok. 1-2% ceny gazu).

Na świecie istnieją różne sposoby opodatkowania wydobycia ropy i gazu. W artykule „Jak opodatkowane jest wydobycie gazu i ropy na świecie” przedstawiono wyniki raportu przygotowanego przez  Zespół Podatkowy DLA Piper:

Jak czytam w opracowaniu, z grubsza na świecie opodatkowanie wydobycia i produkcji ropy i gazu może być oparte na następujących systemach: należności licencyjne, umowy o wspólnej produkcji (production sharing contract), specjalny dochodowy podatek naftowy. W niektórych krajach występuje kilka z tych systemów łącznie.
Pierwsze z wymienionych rozwiązań – system należności licencyjnych – występuje m.in. w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, czy też Grenlandii. Zasadniczo, wysokość należności ustalana jest każdorazowo w wydawanej licencji i jest oparta na bardzo różnych wskaźnikach, takich jak: wielkość wydobycia, wielkość złoża, wielkość sprzedaży, itp.

Drugi z wymienionych systemów występuje głównie na Grenlandii i w ograniczonym zakresie w Norwegii i Rosji. Koncepcja umowy o wspólnej produkcji polega na udziale państwa w każdej wydawanej licencji. Zgodnie z założeniami omawianego systemu, państwo partycypuje w określonej wysokości w kosztach i wydatkach inwestycyjnych, a następnie w ewentualnych zyskach. W rezultacie, państwo bierze na siebie część ryzyka inwestycyjnego.

Ostatni z wymienionych systemów opodatkowania wydobycia i produkcji ropy i gazu na świecie polega na wprowadzeniu dodatkowego podatku i występuje m.in. w Norwegii, Wielkiej Brytanii i Danii. Podatek naftowy płacony jest, obok zwykłego podatku dochodowego, od zmodyfikowanej podstawy opodatkowania ustalonej dla celów CIT. W celu właściwego oszacowania wysokości należnego podatku naftowego. Dokładnie definiuje się wydatki, stanowiące koszty uzyskania przychodu, związane z działalnością wydobywczą oraz zasady i stawki amortyzacji dla maszyn i urządzeń wykorzystywanych w tej działalności. (źródło: gazownictwo.wnp.pl)

Złożony u marszałka Sejmu projekt ustawy przygotowany przez PiS zakłada wysokość opłaty za użytkowanie górnicze na poziomie minimum 40% wartości gazu przewidywanego do wydobycia (źródło: gazownictwo.wnp.pl)

Powiązane wpisy:

Posted on 18 Listopad 2011, in Gaz łupkowy na świecie and tagged , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s