Media w USA o gazie łupkowym

energy institute logoPolski koncern PGNiG SA intensyfikując w ostatnim czasie działania przybliżające lokalnym społecznościom temat gazu łupkowego ma dość łatwe zadanie. Przeciwnicy wydobycia gazu ziemnego ze skał łupkowych nie stanowią znaczącej siły, co wynika m.in. z ich słabości merytorycznej. Ograniczają się do głośnego protestowania, straszenia rzekomą środowiskową apokalipsą i pseudo patriotycznych agitacji przeciwko wyimaginowanym wrogom Polski. Mając taką „argumentację” trudno im zainteresować szerszą publiczność, a przede wszystkim media. A w czasach wszechobecnej telewizji i Internetu to media w dużej części kształtują opinię publiczną; zwłaszcza, gdy rzetelną wiedzę o wydobyciu gazu ziemnego posiada jedynie garstka fachowców – geolodzy, wiertnicy czy  inżynierowie z branży gazowniczej.

W USA firmy wydobywcze pod względem public relations nie są rozpieszczane. Nie chodzi tylko objazdowe pokazy pseudo dokumentu Gasland w rejonach, gdzie wydobywa się gaz łupkowy, czy też protesty działaczy ekologicznych. Przemysł gazu łupkowego w Stanach Zjednoczonych nie ma dobrej prasy. Zarówno w telewizji, prasie i portalach internetowych większość wiadomości, artykułów i reportaży przedstawia górnictwo gazowe w złym świetle. Badacze Energy Institute z Uniwersytetu Teksańskiego dokonali przeglądu informacji medialnych związanych z eksploatacją trzech złóż gazu łupkowego: Marcellus, Haynesville oraz Barnett. Badania miały na celu określenie wymowy informacji (pozytywna, neutralna, negatywna), a także ile z nich opierało się na rzetelnych danych.

Poniższy wykres nie pozostawia złudzeń co do stronniczości amerykańskich mediów.

wykres 1

Aż 2/3 informacji ukazuje wydobycie gazu łupkowego w złym świetle. Negatywna wymowa praktycznie nie zależy od źródła informacji – krajowe czy lokalne, telewizyjne czy internetowe.

wykres 2

Aby dopełnić opisu medialnego obrazu gazu łupkowego sprawdzono ile informacji powstało w oparciu o badania naukowe. Okazało się, że jedynie 18% artykułów prasowych odwołuje się do naukowo potwierdzonych faktów. W przypadku programów telewizyjnych odsetek ten jest większy i wynosi 25%. Najwyżej w rankingu znalazły się informacje publikowane w Internecie, z których 33% opiera się na wnioskach płynących z badań naukowych.

Przeczytaj także:

Posted on 2 Sierpień 2012, in Gaz łupkowy na świecie and tagged , , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s